A tüdőrák nem csak a beteget fojtja meg
2019. december 03. írta: rakacsaladban

A tüdőrák nem csak a beteget fojtja meg

Elnézést kérek a durva címért, de sajnos ez a valóság. Amikor valaki beteg lesz a családban, az ugyanúgy kihat a családtagok életére is. Gyökeresen megváltozik minden, a hozzáállás, a világkép, a hitrendszer, és sokszor a mentális és testi egészség is. Nem titkolom, hogy nálam is ez történt.

Már most szeretném jelezni, hogy ez a poszt nem lesz pozitív hangvételű, ezért aki jelenleg ebben a betegségben szenved, és gyenge a lelke, az kérem tisztelettel, ne olvasson tovább. 

Az első posztomban felvezettem, hogy édesanyám megkapta a tüdőrák diagnózisát. Valamilyen szinten évekre visszamenőleg belenyúlóan, de főleg az innentől elindult folyamatokról tervezek a blogon írni. Semmiképpen sem azért hogy más betegek esetlegesen negatívabban álljanak az esélyeikhez, hiszen minden eset más és minden életút más.

Lehet, hogy furcsán hangzik, de ismeretlenül is hálás vagyok azért, hogy léteznek olyan emberek, akik túlélik a daganatos betegségeket és imát mondok értük. 

Amiatt fogom leírni a későbbiekben a legtöbb részletet precízen, hogy azok, akik nem éltek át hasonlót, megértsék, hogy ez milyen mély borzalmakat rejt, és milyen szinten kiveszi a lelket (sajnos szó szerint) a betegből is, de azokból is, akik a beteg mellett vészelik át ezeket az időszakokat. És hogy ne kezeljük ezt az egészet úgy, mintha egy nátha lenne. 

Második bejegyzésnek a Crohn-betegséggel kapcsolatban akartam leírni a legutóbbi mizériánkat, de azt hiszem, most képtelen vagyok elvonatkoztatni attól, hogy jelenleg mi van és mi volt fél évvel ezelőtt az életünkkel. Nem bírok éjjel aludni, mert átsírom az éjszakát, és minden olyan pillanatomban, amikor egyedül vagyok a gondolataimmal, sírnom kell, mert mindenről ez az egész jut eszembe. Néha tompább, de másnap olyan, mintha valaki egy kést forgatna a mellkasomban.

Minél több idő telik el a blog indítása óta, annál messzebbi mindent felidézni egészen pontosan a diagnózis óta.
Igyekszem sallangoktól mentes írásokat közölni, ezért nem fogom fokozni azt, hogy vajon mi lesz az esetünkkel, nem akarok senkit áltatni, hogy szurkoljon: 

Anyukám sajnos nem győzött, augusztusban itthagyott engem. 

Ezzel a csatával pedig valahol én is elhulltam.

Mindig félelmetes felidézni ezt a nagyon rövid, de végletekig fájdalmas időszakot, mert újra, meg újra mélybe taszít lelkileg, főleg, hogy így sem vagyok túl jól. Nem voltam képes kronológiailag folytatni a második bejegyzést, mert sajnos nagyon mélyen élem meg még mindig a napokat. 

Néhány adat: hosszú évek óta Crohn-betegség és sok más is, júniusban diagnózis, júliusban végtelen szenvedés és fáradtság, augusztus hetedike pedig életem egyik legrosszabb napja.

Sokszor töprengek azon, hogy miért kell ezt embereknek átélniük, mit kéne belőle tanulni, és vajon az, aki ilyen fokú szenvedéseken megy keresztül, az most mindezek után jó helyen van-e? Most boldog-e? Nem akarna inkább itt lenni? Sikerült-e megértenie minden tanulságot az életéből? Nyugodtan tudott-e elmenni? Mi értelme így az életnek és mi a halálnak? Mi lesz velünk odaát? Tényleg értelmet nyer minden? Melyik hitnek higgyek? Miben higgyek?...

Tele vagyok kérdésekkel, nehezen alszom éjszaka, néha csak úgy a "semmiből" nappal, vagy az éjjel közepén bevillan a látvány, összerándul a gyomrom. A látvány, ami utolsó nap fogadott.  Aztán ezzel az emlékképpel jön minden, ami ezalatt a két hónap alatt történt, ahogyan végignéztem, ahogyan tönkremegy és végletekig szenved az a nő, édesanya, aki a világra hozott. Az, aki nem ezt érdemelte volna. A szenvedéseiben én is gyötrődtem, bár fogalmam sincsen, hogy mit élhetett át abban a csöppre fogyott erőtlen, fájdalommal teli testében, amíg vége szakadt ennek. Fogalmam sincs, mit gondolhatott, érezhetett a tudattal, hogy meg fog halni. Istenem, nem tudtam segíteni, nem tudtam semmit tenni. Hiába ajánlottam fel az én életemet, kevés voltam. 

Jönnek az ünnepek. 

Nem szoktam semmit alkalmakhoz kötni, vagy dátumhoz, most sem a karácsony miatt szorongok. Minden miatt. Négy hónapja lassan, hogy anya nincs velem, de minden érzésem "tegnapi". Életem első karácsonya úgy, hogy nincs anyukám.

Valamelyik nap leesett az első hó, és egyből belémhasított, hogy anyának nagyon gyorsan tüzifát kell rendelni valahonnan. De már nem kell. Már semmi sem kell. A házunk hideg, nyirkos és már üres. 

Sokan mondják, hogy neki már jó. 

Hát hogy a fenébe lenne JÓ? Akkor lenne jó, ha egészségesen élne, ha itt lenne velem, akit szeret, ha jólétben élne, nem fázna, nem éhezne, tudna normálisan étkezni, és a cicái is vele lennének. Képtelen vagyok azzal a gondolattal nyugtatni magamat, hogy már nem szenved. Igen, ez fizikai értelemben lehetséges - bár erről sincsen bizonyosság -, de akkor sem kellett volna így lennie. És honnan tudjuk, hogy neki most jó? 

Sokaknál nem kéne így legyen. Anya az utolsó percig hitt abban, hogy meggyógyul. Bár tudom, hogy nagyon szomorú volt a lelke, mert nem volt könnyű élete, de láttam, hogy még maradt volna. Ha rajta múlik, maradt volna.

Harcos szellemű ember volt, erős nő, igazi anya és a lelke annyira, annyira gyermekien tiszta volt. 

Az álmaimban még mindig lábadozik, vagy kórházban várja, hogy kijöhessen végre. Néha már nem látom az álmok és a valóság közti átmenetet. Sok elvarratlan szál maradt, sok lelki dolog, amit most már én is magammal fogok vinni, ha eljön az idő, mert rajtam kívül nem nagyon van, aki ismerné, vagy ezeket helyretenné. Anya nélkül már én sem fogom tudni.

A tüdőrák az egyik legalattomosabb daganat. Sokszor jut eszembe az, hogy vajon én is így fogok-e meghalni? Vajon sorsszerű lesz-e, hogy nálam is kialakul? Vagy pont nem, mert elővigyázatosabb leszek. Vagy inkább akarom én is, vezeklésképpen? Vagy vajon van-e annyira erős a szeretetkapocs köztünk, hogy a sors akár akarom, akár nem, elrendezi, hogy hamar találkozzunk? 

Ilyenek járnak a fejemben. 

Jönnek az ünnepek. Anya, a karácsony már sosem lesz ugyanolyan nélküled.

De igyekszem az emberekkel megosztani azt, amit képviseltél, azt a jóságot, amit adtál mindig másoknak, önzetlenül és ezt mutattad nekem is a világból. 

Mert így érdemes élni, másképpen nem ér semmit az élet. Az üzenetet akarom átadni, és elmesélni, hogy milyen csodás személyiség voltál, és hogy az igazi szeretet, ami életen, halálon át is tart, milyen erős. photo-1472566316349-bce77aa2a778.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://rak-a-csaladban.blog.hu/api/trackback/id/tr6015337280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hörömpő cirkusz világszám 2019.12.04. 15:09:06

Ugyanezen megyek át, apám idén halt meg tüdőrákban.
Nálam a gyászterápia segített valamelyest. Neked is keresned kéne egy terapeutát.

Nyári Eső 2019.12.04. 15:25:07

Őszinte részvétem. Nagyon nehéz ez.
A poszt címe nagyon igaz. Az én anyukám két éve halt meg, tüdőrákban. Úgy derült ki a betegsége, hogy életmentő műtétet hajtottak végre rajta - agyi áttét miatt, amit a tüdőrák okozott. Három évet élt még. És ő nem harcolt, elfojtotta a félelmeit, a szorongásait, és közben pusztította magát. És mi nem tudtunk tenni semmit ez ellen.
A kibeszélés, az írás segíthetnek a feldolgozásban.

DanteTM 2019.12.04. 19:36:45

Ugyanez, 2013-14. Masnap mentem dolgozni, 2 nap mulva mar nem lehetetr eszrevenni. De minden nem munkaban, vagy utazassal toltott percem onmarcangolassal es azzal a "feketelyuk" ereju, feneketlen melyseges zokogassal telt, amin mimd atmentunk. Nalam az elfojtas mukodott, majd fel egy ev mulva kb. olyan erovel tort felszinre, amire nem gondoltam volna. Ennyi ido tavlatabol sem tudok anelkul visszagondolni, hogy ne kezdene el mardosni a ketsegbeeses. Minden tiszteletem a Tied, hogy mellette voltal es vegigharcoltatok, egyutt. Egyszer talan megnyugszunk es nem azon fogunk gondolkodni, hogy mit nem adtunk meg nekik, mitol fosztottuk meg oket, hanyszor es mivel okoztunk csalodast, fajdalmat, szomorusagot, hanem milyen boldogsagot, buszkeseget es szeretetet vittunk az eletukbe es ha szerencsesek voltunk, legalabb egy milliardnyi reszet meg tudtuk halalni annak, amit ertunk tettek.

lámalány 2019.12.04. 21:14:04

Anyu tavaly májusban ment el, fél évvel a diagnózis után. Szintén tüdőrák. És elmondhatatlanul sok áttétel.
Aztán Apu bedobta a törölközőt és két hónappal később őt is eltemettük.
Én még mindig a tagadás, szőnyeg alá söprés fázisában vagyok, szembe kellene néznem vele, de nem vagyok rá képes.
A karácsonyt mindig együtt töltöttük. Tavaly óta úgy döntöttem, hogy nem ünneplem a karácsonyt.
Annyi mindent írnék még... vagy talán mégsem? Csak hatalmas káosz és ezer kavargó gondolat, nyomasztó érzelem van bennem. Egyelőre a tagadásánál nincs többre erőm.

user_man 2019.12.05. 02:03:19

Most olvasom a posztot és belül remegek. Apámat 2002-ben, édesanyámat 4 éve vitte el a tüdőrák. Apám csendesen , magában ,egyedül harcolt (elváltak már régen), titkolta, azt mondta "nem akart terhelni". Csak az utolsó héten tudtam meg hogy súlyos beteg. Édesanyám először kigyógyult, kaptunk még 2 plusz évet. A betegsége alatt újból "kisfia" lehettem, naponta legkevesebb 1-1.5 órát csak beszélgettünk, ha máshogy nem hát telefonon. Sajnos éppen nem voltam Magyarországon mikor váratlanul sokat romlott az állapota. Volt barátnőm ment látogatni, neki azt mondta, " most már nyugodt, mindent helyre tettünk, tudja hogy rendben leszek " . Én azt hiszem , ezt nem is lehet "feldolgozni". Legrosszabb a tehetetlenség érzése, hogy nem tudok segíteni. Az életben szinte minden problémát le lehet küzdeni igy vagy úgy , de erre nincs hatalmunk. Úgy mondják "isten kezében vagyunk" .Én úgy "élek" azóta hogy nem dolgoztam fel szüleim elhunytát. Mert velem vannak. Ugyan úgy hallom édesanyám dorgáló szavait ha meggondolatlanul cselekszem, és ugyan úgy hallom édesapám morgását is. Velem vannak akkor is mikor meg kérem párom kezét , hogy legyen feleségem. Szívünkben élnek tovább.

V.János78 2019.12.05. 02:52:52

Kísértetiesen hasonlókon mentem át én is. Anyukámat tavaly szilveszterkor vesztettem el, hasonló tüdőbetegsége volt, COPD. Mellé még a szíve is beteg volt, a két szerv egymást merítette ki. A diagnózis a derült égből villámcsapásként ért minket 2 éve, addig csak annyit láttunk belőle, hogy mostanában fáradtabb, és sokat alszik. Sose hallottunk erről a betegségről addig, ugyanakkor egész életemben féltem, mikor lesz súlyos következménye az 50 évi dohányzásának...Közben már alattomosan pusztított a betegsége, mire kiderült mindez, már a tüdőkapacitás nagy része visszafordíthatatlanul elpusztult...Hirtelen intenzív osztályos hetek jöttek, először láttam zavartnak, elesettnek életemben az agyi oxigénhiány miatt az én mindig összeszedett, határozott, humoros anyukámat. Sokkoló volt, időnként nem tudta, hol van... Aztán a sok gyógyszerrel kordában tartották még másfél évig, újra a régi volt szellemileg, hazatérhetett, szinte csodálkozva nevetett, hogy nem is hiszi el, hogy nem volt észnél és milyen rosszul volt hetekig. Bár a lakásból már nem tudott eljárkálni többé, de újra érdekelte a tv, az olvasás, jókat beszélgettünk, újra főzött, villámgyorsan megfejtette a rejtvényeket, úgy tűnt, már csak egy múló rossz emlék ez az egész. Az oxigénpalackot sem kellett használnia hónapokig, sőt egy év után rövideket tudott újra a városban sétálni, bizakodtunk. Aztán jött egy rossz lépés, szilánkos bokatörés, ami sose gyógyult meg, idegek sérültek. a többheti fekvéstől is romlott a tüdő. Majd másfél év jobblét után újra egyre zavartabb, oxigénhiányosabb lett, erősödő köhögésekkel, visszakerült a rettegett halálkórházba, a Korányiba... Karácsonyra még hazatérhetett, de az ünnep napjaiban már nagyon rosszul volt, nem is tudtunk ünnepelni, folyamatos oxigénpalackozás, mentőhívó-készenlét. A végzetes tüdőgyulladást már nem bírta el... Azóta is ott állok a kórterem ajtajában megsemmisülve, ahogy ott van letakarva.. Vele együtt a lelkem nagy része is meghalt. Ráadásul nagy valószínűséggel ismeretlen gyógyszerekkel is küldték a halálba, gyakori ez a Korányiban... Bizonyítani soha nem lehet. Azóta nincs boldogság, csak fájó üresség, sodródok a semmibe...Ő volt az egyetlen ember az életemben, aki szeretett, aki törődött velem. Többé senkim nem lesz, család nélkül maradtam 41 évesen. Az utolsó napig vele voltam, nem hagytam magára soha, ennyivel vigasztalódhatok. Mást nem tehetünk ilyenkor.

szajberpiraty 2019.12.05. 11:06:41

Apám idén nyáron halt meg, hasnyálmirigy rákkal, ami áttétet adott a májba és a tüdőbe... Igazából a máj adta fel a szolgálatot. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a daganat úgy helyezkedett el, hogy nem voltak fájdalmai. Tulajdonképpen a májelégtelenségből kifolyólag "elaludt". Végig bízott abban, hogy kap kezelést, és jobban lesz, de nem kapott. Sokáig tünetmentes volt a rák, a diagnózistól számított 2 hónapon belül meg is halt. Öt évvel élte csak túl anyámat. Hiányoznak.

rakacsaladban 2019.12.06. 00:38:50

@Hörömpő cirkusz világszám:
Igen, azt hiszem, nekem is szükségem lesz rá, bár a fő problémát sajnos nem fogja megoldani, azt, hogy édesanyám éljen, de azt hiszem, el kell menjek, mert nem vagyok jól. Köszönöm a tanácsot, és őszintén, nagyon sajnálom apukádat és hogy ezen neked is át kellett menni. :(

rakacsaladban 2019.12.06. 00:42:41

@Nyári Eső: Nagyon sajnálom, ami veletek is történt, sajnálom az anyukádat...:( Borzalmas, annak is, aki beteg, nekünk meg az, hogy tehetetlenek vagyunk. Még mindig nem fogom ezt fel...igen, az írással próbálkozom, mert elég sokat írok. Köszönöm a hozzászólásodat és osztozom fájdalmadban. :(

rakacsaladban 2019.12.06. 00:48:34

@DanteTM: Köszönöm, hogy te is megírtad a történetedet, és remélem, most "jobban" vagy. Én nem tudom, fogok-e valaha ilyen szinten lenni, mert sajnos elég patológiás a családi hátterünk, és elég sok negatív érzést hozok magammal, amit együtt tudtunk volna csak feloldani, de erre már nem lesz lehetőség. Az ember sok mindent megbán, és sajnos az a baj, hogy hiába voltam mellette két hónapig, sok dologra utólag jöttem rá, hogy emberileg mennyire másképpen kellett volna kezeljek sok szituációt. A kétségbeesés és a mardosás, ez a két szó leírja némely pillanatomat, vagy állapotomat, amikor eszembe jut a semmiből, ami történt, és ilyenkor rám is rámtör olyan erővel, amit sokáig tartó zokogás követ. Mert már nincs lehetőség jóvá tenni semmit.
Sajnálom, hogy neked is át kellett ezt élni. :(

rakacsaladban 2019.12.06. 00:54:21

@user_man: Borzalmas lehetett mindkét szülőt így elveszíteni. Nincs is rá szó...nagyon sajnálom...:( Én nem érzem, hogy anya itt van, csak hatalmas bűntudatot, fájdalmat és hiányt...:( fogok még erről írni a blogon, mert olyan sok gondolatom van és volt ezzel az egésszel...de nagyon fájdalmas is, írni is róla, amellett, hogy ezzel kelek és fekszem, és minden szabad pillanatomban arra gondolok, hogy ez az egész így hogyan történhetett meg az én anyukámmal...mindig azt gondoltam, hogy ez velünk nem fog megtörténni. Hát a hitem összetört.

rakacsaladban 2019.12.06. 01:01:43

@lámalány: Nagyon hasonlók fogalmazódnak meg bennem. Iszonyúan sajnálom, együttérzek veled...:( Miken mehettél te is keresztül.:(
Én a munkám miatt keveset lehettem a családommal (amit utólag borzasztóan bánok...), és most igyekszem arra gondolni, hogy most anya velem lehet, mert eddig ő is, meg én is vágytam arra, hogy együtt legyünk...és fizikailag ez lehetetlen volt sokszor...és azért imádkozom, hogy kapjak visszaigazolást arról, hogy itt van, de eddig semmi.
Minden évben elhatároztam, hogy jó karácsonyom lesz, és sosem volt az. Anyához leutazni olyan teher volt, mert sosem tudtam eleget adni neki, mindig rövid volt ez az idő, szegény, és stresszes. Ő mindig nagyon várta, hogy menjek és szomorú volt, amikor eljöttem. Most azt hiszem, ezt hatványozottan érzem én.
Tizenéve most először adtam minimális díszítést a lakásnak, pedig egyáltalán nincs hozzá lelkem és hangulatom, de mégis valami belülről hajt erre. Az jut eszembe, talán mert anya azt akarja, hogy igenis, legyen végre jó a karácsony...Ha mást nem, környezetileg...

rakacsaladban 2019.12.06. 01:17:00

@V.János78: A megfogalmazásod nagyon leírja az érzést: én is ott állok azóta a törökbálinti tüdőgyógyintézet kórtermében....
A lelkem minden nap menne azóta is... ha lenne hova menni...
Sajnálom, ami történt veletek. Szomorú, hogy magányos vagy, azt hiszem, ezt a fájdalmat semmi sem tudja enyhíteni. Az én anyukám is dohányzott, nagyon sok éve szintén, és nagyon jól főzött...én sosem leszek ilyen jó anya és háziasszony...pedig én már 33 vagyok...most úgy minden teljesen értelmetlen, tele vagyok kérdésekkel, válaszok nincsenek.
A gyógyszer kérdése az én fejemben is megfordult. Az utolsó két hétben olyan mennyiségű gyógyszert kapott, hogy nem tudtam eldönteni, hogy ezzel átsegítették, vagy ennyire nem bírta már a szegény gyenge szervezete, egy normál szervezet sem bírta volna el, nem egy alig harminc (ha volt ennyi...:( ) kilós törékeny test. Nem is tudom, melyik a rosszabb...
Éjjelente jajgatott a fájdalomtól, megállás nélkül. A szobatársai mondták. Borzalma volt, amikor bementem és felült, lefeküdt, miközben jajgatott, ezt órákig. "Jaj, de fáj. Nem bírom. Jaj, nem bírom, nagyon fáj."
Kapott még sok-sok gyógyszert. A tüdőgyógyintézetben dolgozók viszont végig nagyon humánusak voltak.
De az én anyukám sem volt már önmaga.
Csak olykor-olykor felcsillant a csodás lénye, például amikor azt mondta nekem utolsó nap előtt: "Én is szeretlek kiscsillagom."
Nem látom most az utat az életben. Átérzem, amit írtál...teljesen átérzem...

rakacsaladban 2019.12.06. 01:22:32

@szajberpiraty: Nálunk is két hónap volt. De annál inkább kiölt belőlem minden örömöt. Fogalmam sincs, mi játszódhat le az emberben, amikor megtudja, hogy beteg. Meg nem értem, ezt miért kell átélni az embereknek, a jó embereknek...Részvétem neked is...nagyon sajnálom.:(
Nekem is nagyon hiányzik anya...szorongat a mellkasom, amikor sírok, és azt érzem, hogy én is bele fogok ebbe halni. A sors majd eldönti, hogy ez így lesz-e...mert azt látom, hogy ez az, amibe semennyire sincsen beleszólásunk. csak azt sajnálom, hogy nem látom a tanulságot ebből..és nem tudom, anya úgy lépett át a másvilágra, hogy megtalálta a békéjét. Milyen végtelenül szomorú ez is, hogy nem tudjuk, mi van...

lámalány 2019.12.06. 09:00:37

@rakacsaladban: Mióta olvastam ezt a blogbejegyzésed, pár óránként visszanéztem, van-e új komment. Nem akarok ezzel foglalkozni, el akarom nyomni, de valami mégis visszahúzott ide. Nyilván nagyon sok dolgom van még nekem is. Sokkoló látni, ahogy egymás után megjelentek az ugyanolyan történetek. Sajnos nem vagyunk egyedül.
Kedves bloggazda, nagyon sokszor eszembe jutottál ezalatt a pár nap alatt. Nagyon sok erőt küldök neked!

rakacsaladban 2019.12.06. 12:33:00

@lámalány: Lámalány, nagyon köszönöm, amit írtál. Én nagyon hálás vagyok, hogy őszintén leírtátok a ti gondolataitokat. Igen, eszembe jutott nekem is, hogy a blog nem éppen vidám bejegyzéseivel életben tartom magamban ezt a fájdalmat, de azt hiszem, meg kell élni. És majd csak utána lesz esélyem arra, hogy jobban legyek. Ezt kívánom neked is szívből, és köszönöm, hogy itt vagy.

AgeeZ 2019.12.20. 17:19:00

Szia. Mindig látom a blogot és el is olvasom a bejegyzéseket. Az én Anyukám januárban ment el, egy hónappal a hasnyálmirigy daganat diagnózisa után. Augusztusban került kórházba (szintén Kistarcsa) trombózissal, ekkor láttak meg valamit a hasnyálmirigyén. Innentől 4 hónap kellett a biopsziáig. Az első kemót nem bírta a szíve.
Ez lesz az első karácsonyom nélküle. Ez az időszak, az illatok, fények, minden arra emlékeztet, milyen volt nézni,a hogy az életerős, méregzsák Anyukám összemegy, zavarttá válik és végül meghal. Nem tudom, melyik fázisban vagyok, mert sosem tudtam magam jól kisírni. Beszélek hozzá sokszor magamban és várom, hogy hazajöjjön. És a gondolataid (mit kellett volna másképp tenni, vagy hogy ez vár-e majd Rád is) az én fejemben is folyamatosan kattognak.

rakacsaladban 2019.12.21. 17:46:23

@AgeeZ: Iszonyúan sajnálom, hogy nektek is át kellett ilyen borzalmakon mennetek..És itt is a rövid idő a felfoghatatlan, ami alatt minden megváltozott...Nekem is ez az első karácsonyom anya nélkül, mindennap elfog a depresszió, de próbálok erős lenni és mivel ő ezt akarná, próbálom az ünnepet hálával tölteni, abban a hitben, hogy itt van velem. Életünk során szinte alig volt olyan karácsony, ami jólétben telt, mégis a szeretet volt a fő mozgatórugó, és most jobban élek, de nincs ő. Ha választanék, inkább az éhezést választanám.
Én anyukám is mindig életerős volt, és ő is dacos, de sok helyzeten ez segítette át, emellett olyan jószívű tiszta lelkű volt, mint egy gyerek.
Biztosan ki fogod egyszer sírni magadat, és utána jobb lesz egy fokkal, mert megkönnyebbülsz. Nekem is annyira sok gondolat gyötri a lelkemet, éjjel vagy útközben jobban. Bizonyára hibás is vagyok, de az értelmét nem látom még mindig ennek, miért kell ez megtörténjen.
Próbálj ki egy rituálét, ami közös volt, vagy amit szeretett volna megtenni, és járd végig -érte.
Mi anyával nagyon szerettünk enni, ezért eldöntöttem, hogy minden szülinapjakor elmegyek egy kis étterembe Törökbálinton. A mi halálsorunk itt volt egy hónapig, de erős kötődést érzek a város iránt, mindennap bejártam munka mellett, helyett, előtt, után.
Köszönöm, hogy itt vagy, remélem, elviselhető lesz ez az időszak is a fordulódig, kitartást kívánok szívből.

amerin 2019.12.21. 19:40:26

Örültem, hogy rátaláltam a blogodra. Én érintett vagyok. Nem tüdőrákom van, hanem vér- és csontvelőrákom. Ez egy gyógyíthatatlan, progresszív betegség. Megy előre a maga útján, megállíthatatlanul. Folyamatosan az foglalkoztat, hogy hogyan éli meg ezt a családom. Négy gyermekem van, három már nagy, 34, 28, 26 éves és egy "kicsi" 16 éves. A kicsi csak annyit tud, hogy beteg anya vére, a nagyok tudják, hogy mi a pontos diagnózis. Voltam pszichológusnál is, hogy hogyan lehet kezelni ezt a helyzetet okosan. Ő mondta ki a nagy igazságot, ami sokat segített: ez egy nem normális helyzet, ne várjam se magamtól, se a családomtól, hogy normálisan viselkedjenek. Az én betegségem kiszámíthatatlan. Nem lehet tudni meddig tart. Lehet eltart még pár évig, lehet, hogy nem. Nem magamat sajnálom, hanem őket. Nehéz lehet nekik, hogy tudják, hogy nincs gyógymód, s bármikor változhat a helyzet. Látják a betegség nyomait rajtam, ami nemcsak engem, de őket is megváltoztatja. Én is írok egy blogot. (myelofibrosis.blog.hu) Ha gondolod olvass bele, hátha segít megérteni, hogy mi zajlik abban, aki beteg, s esetleg értelmet kap egy csomó dolog, ami már megtörtént, de még fehér folt. Mindenkinek, aki átélte a veszteséget, kívánom, hogy megtalálja a megnyugvást. Mindennek meg van a maga ideje: a nevetésnek, a sírásnak, a születésnek és a halálnak is.

rakacsaladban 2019.12.22. 02:15:56

@amerin: Kedves Amerin, nagyon köszönöm a hozzászólásodat. Erős vagy, hogy ki mered mondani amit érzel, és leírtad nekem. El sem tudom képzelni, hogy milyen lehet a másik oldalon állni, és minden tiszteletem azoké, akik küzdenek és kiállnak a küzdelmei mellett.
Az anyukám az utolsó pillanatig úgy gondolta, hogy ő meg fog gyógyulni, vagy ahogy ismerem, ezt mutatta felém, mert nagyon jól tudta, hogy én ebbe belehalok. De mindketten a másik miatt azt mutattuk, hogy van remény. Anya sajnos a crohn miatt hendikep-pel indult. Esély sem volt. Ezért amíg van esélyed, ne add fel, nehogy feladd, nem szabad, mert annyi ellenpélda is van, ami motiválhat, nem szabad hinni az orvosnak, mert hiába a statisztika, mindig van kivétel.
A legtöbb ember ilyenkor nem közeledik, hanem elfordul, ezt a testvéreimmel kapcsolatban is tapasztaltam. Én közelebb akartam lenni édesanyámhoz, minél többet, minél közelebb, ők ritkán látogatták. Utólag belegondolva azt hiszem, hogy talán ez azért volt, mert én akkor erősebb voltam (ma már ellenkezője).
Olvastam a blogodat, bekövettem. Bízom benne, hogy dacolva az egészségüggyel, a rossz orvosokkal te leszel az egyik, akik elmondhatja, hogy hiába minden jóslat, és hiába minden téves diagnózis. Menni kell, nem szabad feladni. Tudom, hogy én könnyen beszélek, és sem jogom, sem alapom nincs arra, hogy motivációs beszédet tartsak, csak annyit mondhatok, hogy én itt vagyok ebben a világban és érted is hiszek abban, hogy jobbra fordul minden. Őszinte szeretettel.
süti beállítások módosítása